PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

torsdag 3 maj 2018

Pulsstudien i Helsingborgs Stads Skolor.

Det pågår en massa pulsprojekt runtom i Sverige. Jag började pionjärarbetet med Puls+ redan 2014, och ambitionen var att samla in data och försöka mäta förändringar, utvärdera och utveckla. Första året fokuserade vi på matematik och problemlösningsförmågan (i matte). Andra året ändrade vi inriktning och fokuserade på koncentration. Arbetet visade på positiva resultat, vilket ledde till en vetenskaplig "Pulsstudie i Helsingborgs stads skolor". Eleverna har arbetat i 7 minuter med medel- och högintensiv puls inne i matematiksalen följt av vetenskapliga koncentrations- och arbetsminnestest och matematiktest. Forskare, analytiker, skolutvecklare mfl har nu skrivit rapporten och den har presenterats på ett nationellt seminarium. Om ett par veckor ska alla inblandade träffas och diskutera vilka följder resultatet har för verksamheten. Det är fantastiskt att ha varit med och bidragit till skolutveckling tillsammans med många andra som brinner för en ny syn på fysisk aktivitet.