När någon reser sig upp i klassrummet och går runt, så kan det störa hela klassens arbetsro och koncentrationsförmåga. Att arbeta med aktiva och flexibla klassrum kan verka skrämmande och direkt störande för många pedagoger.
Det finns många strategier för lärande och en variant jag själv använt mig av sen 90-talet är att dela upp lektionen i 7-minuters perioder för att maximera koncentration, motivation och variation. Lärarna har den här kompetensen och om man ska utveckla ett nytt aktivt klassrum så måste man lyssna på dem!
I år samverkar jag med 7 av de bästa matematiklärarna i årskurs 7, som kör 7-minuters pulshöjande fysisk aktivitet i början av mattelektionen. I den här texten verkar siffran 7 få en magisk klang, men det är bara en slump. Poängen är att samverka med flera mattelärare och grundskolor och på så sätt få en spridningseffekt. Vi kommer att publicera resultatet på pulsstudien (aktiva klassrum) i vår, och många är mycket intresserade av resultatet.
Jordnära, vetenskapligt, internationellt och lustfyllt.
Aktiva klassrum - för bättre hälsa.