PULS+
PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.
Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.
Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.
Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.
PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.
Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.
Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.
torsdag 16 mars 2017
Puls+ söker samverkan med skolor, pedagoger, företag mfl för att bygga framtidens klassrum.
Forskning visar att elever som är aktiva lär sig betydligt bättre än elever som är passiva.
Forskning visar att aktiva barns hjärnor är mer aktiva när se löser problem.
Våra klassrum är designade för att eleverna ska sitta ner och vara stilla. Det är dags att ändra på detta!
I ett aktivt klassrum skapar man ett ökat deltagande både för läraren och eleverna. Det är ett flerstämmigt klassrum där lärarens röst bara är en av många som hörs. Hur får du eleverna att lära av varandra? Hur får du eleverna att prata matematik? Hur får du eleverna engagerade, mer koncentrerade och motiverade? Hur får du eleverna att arbeta effektivt hela lektionen?
Ett aktivt lärande i ett aktivt klassrum är anpassade efter hur hjärnan fungerar. Klassrummet och undervisningen är designad så att det gynnar ett aktivt lärande.
Kan man använda repetition på ett strukturerat sätt så att kunskapen verkligen fastnar i långtidsminnet? För att utvecklas och lära sig något nytt så krävs det nytänkande och man får gå utanför sin comfort zone. Det är självklart. Alla duktiga pedagoger vill ha aktivitet, engagemang, lust, rörelse, koncentration, glädje och arbetsro på sina lektioner.
Integrera olika digitala lösningar, tid, alla sinnen, rummet, rörelse, deltagande, diskussioner, problemlösning, skratt, recess, puls (!) mm för att göra inlärningen så effektiv som möjligt under hela lektionen och under hela skoldagen. Det borde vara självklart att undervisningen, skolan och klassrummet är anpassat efter hur hjärnan fungerar. Det är inte så idag.
Om du är intresserad av att bygga framtidens skola så hör av dig! Om nivillveta mer eller ha en föreläsning kring detta så mejlar ni Arne.kastenbom@helsingborg.se. Tillsammans är vi starka.