Puls+ kommer att föreläsa om förra årets och årets pulsprojekt med tyngdpunkt på hur fysisk aktivitet påverkar koncentration och uppmärksamhet. I framtiden kommer idrottsläraren vara en av skolans experter på detta område. Det kommer även dagsfärsk inspiration från Naperville Central High School som ligger ett par decennier före oss. Vi kan bara utveckla och påverka om vi agerar tillsammans. Jag säger som Dr John Ratey: "Exercise make new braincells, not new learning".
PULS+
PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.
Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.
Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.
Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.
PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.
Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.
Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.
torsdag 23 mars 2017
Puls+ filmas av SVT på konferensen "Pulsträning och inlärning" 27/3 -17.
Puls+ kommer att föreläsa om förra årets och årets pulsprojekt med tyngdpunkt på hur fysisk aktivitet påverkar koncentration och uppmärksamhet. I framtiden kommer idrottsläraren vara en av skolans experter på detta område. Det kommer även dagsfärsk inspiration från Naperville Central High School som ligger ett par decennier före oss. Vi kan bara utveckla och påverka om vi agerar tillsammans. Jag säger som Dr John Ratey: "Exercise make new braincells, not new learning".