PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

onsdag 7 december 2016

GIH 25/3 2017: Örjan Ekblom föreläser om hur hjärnan påverkas av stillasittande och träning!

Missa inte GIHs öppna föreläsning om fysisk aktivitet, stillasittande och hjärnan. Det är en favorit i repris och vi rekommenderar att först gå på föreläsning med Örjan Ekblom och sen få mer inspiration på den stora konferensen "Pulsträning och inlärning 2017" i Stockholm måndagen den 27/3.
"Elever i skolan kan påverka sina resultat med hjälp av kondition. Studier har visat att de elever som har god kondition har även bra resultat i läsning och matematik. Även resultatet av denna studie visar att kondition och kognition hör ihop".



"Hjärnan lär sig genom att göra det lättare eller svårare för en signal att ta sig fram, vilket med andra ord definieras som plasticitet. I en studie har plasticiteten mäts och försökspersoner delades in i två grupper där den ena fick sitta och den andra tränade. Här mättes plasticiteten både innan och efter de olika perioderna och resultatet visade att förutsättningarna till inlärning påverkades positivt av träning. Studier har även visat att lärande med hjälp av främst konditionsträning har störst effekt hos barn och äldre. Styrketräning och motorikträning tycks mindre effektiv avseende effekt på inlärning och minne. Det finns några studier som indikerar att kombinerad träning med konditionskrävande styrke- eller motorikövningar kan ge effekt.
Olika studier pekar mot samma svar – fysisk kondition har en effekt på hjärnans kognition. Mekanismer, fysiologi och anatomi samverkar för en förbättrad funktion och den påverkar även vår förmåga att lära oss, sinnesstämning, stress, sömn och social interaktion. Däremot vet vi inte hur mycket kondition och rörelse som behövs för att nå dessa effekter."