PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

fredag 22 mars 2019

Koncentration - vår tids bristvara.

Bristen på koncentration (och fysisk aktivitet) var en av anledningarna till att jag startade PULS+ för många år sedan. Det berör personer i alla åldrar och yrken. Det känns väldigt tillfredställande att läsa Anders Hansens nya bok ”Skärmhjärnan” och att få tesen bekräftad och uppmärksammad. Vår tillvaro är fylld av distraktioner som belönar och driver våra handlingar.
Professor Torkel Klingberg, som både inspirerar och stött mitt arbete, skrev om ett överbelastat arbetsminne för länge sedan. Professor Charles Hillman, som gett mig konkret vetenskapligt stöd sen 2017, har visat vad som händer i hjärnan. Visste du att han har publicerat flest vetenskapliga artiklar om hur fysisk aktivitet påverkar barns hjärnor?
Jag är övertygad om att skolor och företag kommer att utveckla arbetet kring koncentration (selektiv uppmärksamhet), multitasking, arbetsminne, repetition och långtidsminne i framtiden. Bristen på fokus är ett stort växande problem och det kommer att ta tid att vända på den negativa utvecklingen. Det går långsamt i skolans värld. Man kommer att göra om samma misstag om och om igen innan förändringsarbetet kommer igång.
Samtidigt slåss många om ledares och chefers uppmärksamhet. Ständiga möten, fullproppad mejlkorg, påminnelser, diskussioner. Läs mer om om hållbara ledare här.
Hur kan skolor, företag och personer förbättra koncentration och uppmärksamhet?
Funkar det med förbud? Kanske, men det finns nog bättre vägar. Det bästa är om individen gör egna positiva och aktiva val. Det är en optimal lösning. Hur designar du en skola eller företag för att stärka koncentration och prestation? 
Kontakta PULS+ för mer information om kurser, föreläsningar och utvecklingsarbete.