PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

tisdag 13 februari 2018

De lär sig matte genom dans.

Jag skrev nyligen om klassrum i Oklahoma som mer ser ut som gym, och där elever lär sig medan de rör på sig. Sydsvenskan skriver idag om ett bra exempel från Malmö, där man använder dans i klassrummet. Kan rörelse gynna inlärning? Dr Ratey rekommenderade en fantastisk studie på barn när vi diskuterade Pulsstudien i Helsingborg som avslutas denna veckan. Den används runt om i världen. Skoj att ”konceptet” används i Sverige och jag är övertygad om att det kommer att sprida sig runt om i stillasittande klassrum. Bra jobbat Katerina!
”Eleverna i femman på Apelgårdsskolan lär sig matematiska begrepp och principer genom dansrörelser.– Om man kopplar idrott och matte, använder sitt kroppspråk och gör något fysiskt under tiden man lär sig, så ger det så mycket mer, säger läraren Katerina Kazelis.”