PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

torsdag 15 mars 2018

ActivPAL™ determined sedentary behaviour, physical activity and academic achievement in college students. Felez-Nobrega M, et al. J Sports Sci. 2018.

Ny studie visar att rörelsepauser kan optimera kognitiva förmågor associerade till akademisk prestation hos studenter.
"Independently of PA, the amount of time spent in sedentary bouts of 10-20min during weekdays was positively related to academic achievement. Given that college students spend the majority of their workday in environments that encourage prolonged sitting, these data suggest that interruptions in prolonged periods of sitting time every 10-20min via short breaks may optimize cognitive operations associated with academic performance." Läs mer om studien här.
Vad är ActivPAL?