PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

söndag 11 februari 2018

Hur gick det när man tog bort 15 timmar teori i veckan? Resultatet finns på facebookgruppen "Aktiva klassrum".

Idag skapades gruppen "Aktiva klassrum" på Facebook. Syftet är att skapa en delakultur, där alla kan inspirerar med stort som smått. Intresset om framtidens klassrum växer stort runt om i världen. För att locka trafik och medlemmar till den nystartade gruppen, så lägger jag in ett exklusivt inlägg om hur det gick när man tog bort 15 timmar teorilektioner/vecka och ersatt det med fysisk aktivitet. Hur gick det? Resultatet hittar i Facebookgruppen "Aktiva klassrum".