PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

onsdag 12 april 2017

Kravlösheten ett svek mot barnen.

En av våra bästa hjärnforskare, Torkel Klingberg, uttalar sig om den lärande hjärnan. Barn behöver motstånd för att lära. Vad kan de vuxna göra för att uppmuntra inlärning? Det gäller alla vuxna!!
Läs artikeln här och lyssna på en intervju i Sveriges Radio.

Torkel har i tidigare reportage gett följande råd: "Konditionsträning förbättrar arbetsminnet och prestationerna i bland annat matematik. De största vinsterna verkar den få som har väldigt dålig kondition och tränar sig till hyfsad nivå. Att sova tillräckligt är viktigt. En amerikansk studie visar på ett linjärt samband mellan längden på sömnen och höjden på betygen. Stress försämrar arbetsminne och prestationsförmåga."