PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

söndag 24 mars 2019

Att få kunskapen att fastna.

I boken Skärmhjärnan av Anders Hansen står det att ”vi lär oss sämre om vi har mobil och dator intill oss”. Mobiler i klassrummet äventyrar koncentrationsförmågan, arbetsminnet och långtidsminnet.
Forskning och Puls+ visar att pulshöjande fysisk aktivitet stärker koncentrationsförmåga och arbetsminnet. Dessutom stärker det hippocampus, som är viktig för långtidsminnet.
Vad har en självklar plats i klassrummet?
Mobil eller fysisk aktivitet?
Vad väljer du?
Hur ser det ut i svenska klassrum idag?