PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

torsdag 28 mars 2019

Forskare kritiserar pulsprojekt i skolan. Ta del av ett nytt konkret STÖDMATERIAL för skolor och organisationer.

Pulsprojekten har spridit sig snabbt runt om i landet och gjort ett så pass stort avtryck att media och forskare kritiserar det som ovetenskapligt. Skolor menar att deras modeller ger smartare barn, bättre betyg och inlärning. Det finns inte stöd i forskningen att fysisk aktivitet ger bättre inlärning och det är klart att många reagerar när även nationella organisationer sprider tveksamma formuleringar. När jag 2014 tog kontakt med vår största expert i kognitiv neurovetenskap och arbetsminne, så insåg jag att det är komplicerat och att man får förvänta sig små förändringar/förbättringar. Arbetsminnet är en flaskhals i hjärnan och inlärningen. Jag läser och hör uttalandet från skolor och organisationer, att fysisk aktivitet förbättrar arbetsminnet i hjärnan. Skolor visar upp fina resultat med många procents förbättring och bättre betyg.
En känd forskare kritiserar just det i SvD för en dryg månad sedan och antyder att det är bättre att satsa på mer matte istället för mer idrott. En annan känd forskare tar fram en ny metaanalys som visar att rörelsesatsningar i skolan INTE ger bättre inlärning.
PULS+ ambition är bland annat att bygga broar mellan skola och bra gedigen forskning inom neurovetenskapen.
Det långa samarbetet med nationella och internationella forskare inom neurovetenskapen har resulterat i att vi skapat ett nytt konkret stödmaterail för alla som arbetar med pulsträning kopplat till hjärnan och inlärning. I synnerhet barn och ungdomar. Vad är bevisat och vad är en myt?
STÖDMATERIALET är förenklat, anpassat och konkretiserat, så att skolor kan använda det direkt. Einstein lär ha sagt att man skall förenkla så långt det går, men inte mer. Materialet är konkret och användarvänligt.

Kontakt: Arne.kastenbom@gmail.com

Brain breaks har också spridit sig runtom i landet och världen. Här kommer en riktigt bra variant som heter Spotlight. Låt eleverna leda!