PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

torsdag 28 mars 2019

Slaget om uppmärksamheten är (nästan) förlorat.

Skolan kommer aldrig att kunna konkurrera ut mobiler och digitala medier. Det slaget är förlorat.
Hur ser framtidens skola ut?
Begränsa mobiler.
Förbättra undervisningen.
Fånga elevernas uppmärksamhet på olika sätt.
Träna upp koncentrationsförmågan.
Ersätta skärmtid med annat.
Ersätt passivitet och stillasittande med aktivitet, rörelse och glädje.
Behöver eleverna lära sig kunskaper som faktiskt finns på nätet?
När eleverna kommer ut i arbetslivet, så efterfrågas kompetenser som problemlösning, kreativitet och empati. Barnen som börjar ettan i höst går i pension runt år 2080.

I en svensk studie följdes 45 elever, som hade det gemensamt att ha gått nio år i grundskolan utan att klara det. Studien är intressant, för den visade att eleverna inte var svaga, utan kapabla på alla möjliga sätt. Trots det misslyckades de i skolarbetet.
De allra flesta elever i studien befanns normalbegåvade. Däremot hade de i varierande grad haft koncentrationssvårigheter, problem med att läsa och skriva eller svårt att jobba i grupp. Ett fåtal av eleverna hade fått en diagnos, exempelvis adhd eller autism. Eleverna hade dock det gemensamt att deras svårigheter att klara undervisningen inte hade uppmärksammats och än mindre hade de fått något särskilt stöd. Den negativa spiralen fortsatte att gå neråt och slutade med skolk, ibland flera terminer i sträck!

PULS+ har arbetat med frågorna i 5 år och den negativa trenden fortsätter. När ska beslutsfattarna vakna? Ta tag i de grundläggande frågorna för bättre hälsa, välmående och inlärning innan det är för sent. Det handlar inte bara om elever med diagnoser, utan oss alla.
Kontakt PULS+ arne.kastenbom@gmail.com. The Brain On Physical Activity.