PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

söndag 4 december 2016

Behöver ni bra argument och vetenskapliga bevis?

Det där är väl ändå inget nytt? De behöver springa av sej överskottsenergi! Jag måste prioritera annat.  När ska jag hinna med det? Under åren stöter man på en mängd olika åsikter om fysisk aktivitet och de grundar sej på okunskap, ointresse, bekvämlighet, förenklingar, egna erfarenheter från sin egen skolgång mm. Kunskap, ny forskning, en förändrad syn på fysisk aktivitet i skolan och samhället, engagemang och bra argument behövs för att få alla att lyssna och förstå vilka fantastiska effekter fysisk aktivitet har på hjärnan. Kontakta oss för en föreläsning där vi presenterar fakta och metoder. Det har hänt en del sen Platons tid!
"För att människan ska lyckas i livet gav Gud henne två medel: utbildning och fysisk aktivitet. Inte var för sig - det ena för själen och det andra för kroppen - utan för båda tillsammans. Med dessa två medel kan människan nå fulländning" (Platon).