PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

onsdag 27 mars 2019

Forskare: För mycket skärmtid påverkar inlärningen.

SVT idag: ”Forskare har i tio års tid följt barn och ungdomar för att undersöka deras sömnvanor. Resultatet visar att ökad skärmtid påverkar sömnen negativt.
På Högskolan Kristianstad forskas det på kopplingen mellan sömn och användandet av mobiltelefoner, datorer, tv och läsplattor.
En studie på gymnasieungdomar visar att var tredje elev är aktiv på sociala medier mer än tio gånger per dag. I den gruppen ser man ett samband med ökad trötthet i skolan och svårigheter att sova.”

Läs mer här.