PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

tisdag 22 januari 2019

Det hjärnsmarta klassrummet 2019.

Hur ser ett hjärnsmart klassrum och dag ut?
Handlar det bara om att aktivera eleverna?
Kan man förbättra både hälsa, social kompetens och inlärning samtidigt?
Hur utforma man ett klassrum, en skoldag och en hel dag för att vässa hjärnans exekutiva förmågor som tex uppmärksamhet, arbetsminne, problemlösning mm?
Hur utformar ni en hjärnsmart skola på organisation-, grupp- och individnivå?
Kan tio goda livsstilsvanor optimera eleven för inlärning?
Vilken aktiv pedagogik fungerar?
Vad säger forskningen?

Nya skolor har faktiskt byggt in flexibla klassrum och har tagit de första stegen. De första stapplande stegen måste följas av många fler. Framtiden ställer nya krav. Följ med på den hjärnsmarta resan du med!
Kontakta PULS+ för mer information.