PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

lördag 19 januari 2019

Fit to Learn.

Krossa 8 myter om fysisk aktivitet och idrottsundervisning för barn och ungdomar. Reportaget
”Gym Class Is Dead—But Long Live Physical Education” tar tex upp myter om att idrottsundervisning handlar om att göra av med lite extraenergi, spela spökboll och fotboll på helplan och att tävla.
Ett exempel:
Myth: Physical education takes away from learning time in math, language arts, and science.
Fact: Research has shown that quality physical education and movement time have a significant impact on student learning. High-quality physical education programs also include an assortment of math, reading, writing, and science concepts in every single class. Students will often learn language arts and math faster when paired with physical education, as opposed to spending extra time sitting in those subject areas. Utilizing the Cultural Studies curricular model within middle level and high school physical education programs allows teachers to include other content areas while teaching movement”.

Min mentor Paul Zientarski twittrade nyligen om vikten att införa mer kvalitativ Idrott och hälsa i skolan. Låt inte skolor införa andra rörelseaktiviteter på bekostnad av mer Idrott och hälsa! Aktiviteter är bra komplement, men vi vill utveckla kvaliteter, självbild, förmågor mm av utbildad personal.
I Bunkeflomodellen hade eleverna idrott varje dag, och de såg förbättringar i hälsa och studieresultat.
Eleverna på Naperville Central High School har idrott varje dag i fyra år. De presterar på toppnivå i matte, språk och Science. Hur är det möjligt? När man vill ha bättre akademiska resultat ska man väl öka tiden teori och minska tex idrott och hälsa (det är ju inte så viktigt?).
Så resonerar okunniga beslutsfattare.
På lång sikt måste skolan hitta en balans. Utvecklande och högkvalitativ Idrott och hälsa varje dag, daglig rörelse, aktiv hjärnsmart pedagogik för att vässa hjärnan, stunder av högfokus och kreativitet,  utveckla goda vanor och god hälsa, skapa aktiva flexibla klassrum, social emotionell kompetens och stötta duktiga lärare är några enkla tips för framtidens skola. Det är billigt att införa och ekonomiskt försvarbart ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Fit to Learn. A Strong Body and a Strong Mind. För alla elever. På alla nivåer. Hela skolgången. Glöm nu inte bort gymnasiet. Hela skolgången. Hur hade inte det format nästa generation?