PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

söndag 17 juni 2018

The Body Brain System.

När du rör på dig så påverkas hjärnan på flera olika sätt. Matsmältningssystemet kallas ibland för "din andra hjärna". Vad menar man med det? Att hjärnan påverkas av kroppens olika system, the body brain system, är logiskt. Vet du hur det fungerar?
Boka en föreläsning via Arne.kastenbom@helsingborg.se.
Fysisk aktivitet och rörelse är en viktig pusselbit. Vilka andra pusselbitar passar för ökad hälsa, välmående och inlärning? Fysisk aktivitet påverkar hjärnans struktur och funktion? Kan det påverka inlärning? Årets vetenskapliga och skolnära pulsstudie på 13-år gamla elever i Helsingborg visade statistiskt signifikant förbättring på arbetsminne och koncentration. Vad kan vi dra för slutsatser? Vad säger forskning om arbetsminne och fysisk aktivitet? Arbetsminne har en viktig roll i inlärning.