PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

tisdag 12 juni 2018

Kvalitetsgranskning av ämnet idrott och hälsa i årskurs 7–9.

Skolinspektionen har gjort en ny granskning av ämnet Idrott & hälsa i åk 7-9. Det finns både ris och ros. Många brinner för mer daglig fysisk aktivitet och idrottsundervisning, och verksamheten mår bra av att granskas och utvecklas. Idrott & hälsa är enligt min uppfattning skolans viktigaste ämnet och idrottslärarna och eleverna måste få förutsättningar att lyckas.
Syftet med ämnet idrott och hälsa är att eleverna utvecklar allsidiga rörelseförmågor och intresse för att vara fysiskt aktiva och intresse att vistas i naturen. Ämnet ska vidare bland annat ge eleverna förutsättningar att utveckla sin förmåga att värdera sin fysiska aktivitet och sätta den i relation till hälsa, rörelse och livsstil samt genomföra friluftsliv efter olika förhållande och miljöer.
Kritiken riktar sig mot dålig närvaro, exkludering, mycket bollspel, för lite hälsa och livsstil, för lite utevistelse och friluftsliv, mycket tävlande, inte utgå från varje elevs förutsättningar, flickorna ser annorlunda på ämnet, brist på reflekterande samtal och diskussioner om lärandet, brist på koppling till ämnets syfte mm. Många positiva saker nämns. Läs hela rapporten här.
Det var länge sedan gymnasiets idrottsundervisning granskades. Personligen tycker jag ämnesplanen är bra skriven. Men hela sju mål ska uppfyllas på kort tid. Många lärare har mellan 2-300 elever. Dessutom har vi nästan minst idrottsundervisning i Europa. Det kan bli bättre på flera plan.