PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

onsdag 6 juni 2018

Hjärnsmart!

Några skolor i Halland genomför ett spännande utvecklingsarbete utifrån hur hjärnan fungerar. De har med hjälp av forskare plockat ut 10 områden som eleverna ska arbeta med. Det är intressant att de inte bara väljer grundskolan utan att även gymnasiet är med, dvs hela skolgången. När hjärnforskarna får vara med och bestämma så är alltid fysisk aktivitet med.
"Skolverket har beviljat Halmstads kommun 1,8 miljoner i statsbidrag för att utveckla konceptet Hjärnsmart. Målet är att få ett helhetsperspektiv på hur goda vanor i livet ger positiva effekter på skolarbetet genom hela grundskolan och gymnasiet.
Det är Haverdals byskola och Stenstorpsskolan som tillsammans med Kattegattgymnasiet skickat in ansökan till Skolverket. Av närmare 200 ansökningar så är Hjärnsmart ett av 48 projekt i Sverige som nu beviljas statsbidrag för hälsofrämjande arbete.
På Kattegattgymnasiet i Halmstad arbetar man sedan flera år tillsammans med hjärnforskare för att öka inlärningen och minska stressen hos eleverna. Projektet Hjärnsmart handlar om att skapa en medvetenhet om hur hjärnan fungerar.
Elever, lärare och skolledning arbetar med ”10 goda vanor” där bland annat fysisk träning, positivt tänkande, vänner, mat och sömn ingår. Skolan har tillsammans med hjärnforskare arbetat fram ett treårskoncept med utbildningsmaterial för elever på gymnasiet."