PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

måndag 24 april 2017

Puls+ 2016/17 visar positiva resultat på koncentration och uppmärksamhet!

Resultat Puls+ 2016/17. Pulsträning kopplat mot koncentration och uppmärksamhet.
En oberoende analytiker har sammanställt årets data, och analysen visar att Puls+ förbättrat elevernas koncentration och uppmärksamhet.
Det går att se framsteg över tid. Resultaten på frågorna har förbättrats både på totalen och samma elever (individuellt).
Det som sticker ut mest och som visar på störst positiv upplevd förändring är svaren på ”Jag kunde fokusera på lektionen idag” och ”Idag har jag kunnat följa med när någon annan förklarade sitt resonemang på lektionen".
Huvudbudskapet är att resultaten har förbättrats.
Det stämmer ganska väl in på det eleverna sagt och skrivit under året och det forskningen visar. Eleverna har under året reflekterat kring vad som begränsar deras koncentrationsförmåga, och majoriteten av eleverna upplever att träning i medel- och högintensiv zon förbättrar koncentrationsförmågan. Det som fungerar för en elev fungerar kanske inte för en annan?
Vi är riktigt nöjda och stolta med arbetet vi lagt ner och på framstegen eleverna gjort! Det motiverar oss att röra på oss mer och ger oss ny kraft i det fortsatta arbetet.
Nu är det tid för reflektion och planering av höstens forskningsstudie om pulsträning, koncentration, arbetsminne och inlärning i matematik. Spännande! Hur gjorde vi? Hör av er med frågor!