PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

torsdag 12 oktober 2017

En ny syn på daglig rörelse och livslång hälsa.

Revolutionen har startat och det myllrar av bra aktiviteter runt om i landet. Pulsträning och daglig rörelse omnämn idag på högsta nivå. De första stegen är tagna men vi har fortfarande 10.000-tals steg att ta innan vi kan vara nöjda och det gäller en arena som är byggd för alla elever. Aktiva klassrum, som jag arbetar med idag, är en naturlig fortsättning på pulsträningen. Målet är att ha pulsträning innan utvalda teorilektioner och sen integrera aktiva klassrum och daglig rörelse under resten av skoldagen. Det är en ganska enkel och billig lösning som alla kan genomföra och där alla är vinnare. Jag är helt säker på att framtidens idrottslärare kommer att ha utbildning i hur man kan arbeta med rörelse under hela skoldagen, koncentration, uppmärksamhet, självkontroll, motivation, arbetsminne, exekutiva funktioner, stress, livslång hälsa mm. Märk mina ord. 100% säker.
När skolan har problem med en klass eller när de vill förbättra tex koncentrationen i ett visst ämne för att optimera varje elevs förmåga, så vänder sig skolledning och ämneslagen sig till idrottsläraren, som aktivererar och optimerar hjärnan för inlärning.
Idrottsläraren blir en av skolans självklara skolans experer på ADHD, ADD mm.