PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

onsdag 11 oktober 2017

Andelen feta barn har tiofaldigats.

En ny stor internationell studie visar att andelen feta svenska pojkar har mer än trefaldigats de senaste 40 åren, medan andelen feta flickor fördubblats. I övriga världen är situationen ännu värre. I vissa länder har andelen feta barn tiofaldigats! Barn som kommer från familjer med lägre inkomster och sämre utbildning är de stora förlorarna. Idag är nästan var femte flicka och var fjärde pojke överviktig i Sverige.
SCB publicerade nyligen att vi äter mer socker och godis än någonsin. Socker är en drog och orsakar bl.a. mer inflammationer i kroppen. 22 % av svenska barns näringsintag består av socker. Det finns ingen enkel patentlösning för att vända utvecklingen, men varför inte arbeta strukturerat med hälsokunskap, livsstil och the body-mind connection i skolan? Det är under uppväxten som framtidens vanor formas. Dåliga som bra. Det är självklart att skolan ska arbeta strukturerat med detta. Helst redan idag!!