PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

tisdag 14 november 2017

Aktiva pauser och brain breaks har en positiv effekt på elevernas prestation.

Många har under lång tid arbeta med att införa mer daglig rörelse. Kan det till och med gynna inlärningen? Det finns ingen enskild övning som har bättre effekt på inlärning utan tanken är att själva aktiviteten ska gynna koncentrationsförmågan. Hur mycket rörelse behövs för att aktivera hjärnan? Det finns studier som visar att så lite som fyra minuter har positiv effekt. David Sladkey i Naperville, USA, är den som står bakom konceptet ”Brainbreaks” och man kan köpa hans böcker på hans hemsida. När jag besökte honom i våras så använde han rörelse, inkl brain breaks, på matematiklektionen. Vi kallar det för ”Aktiva klassrum”. Mr Sladkey är en av de nominerar till bästa matematiklärare i nationen. Intressant att en av de bästa matematiklärarna lägger tid på ”move and learn” för att stärka lärandet. Mycket intressant tycker jag. Läs mer om hur David arbetar här.
70% av Helsingborgs Stads skolor integrerar fysisk aktivitet på teorilektionerna! Fantastiskt.

”Vad är nyttan med brain breaks?
– Först och främst handlar det om rörelseglädje! Sen visar forskning att brain breaks är ett av de mest effektiva sätten att använda fysisk aktivitet på. Många upplever positiva effekter på arbetsro och koncentration. Sen är det en fördel att det går relativt snabbt och enkelt att komma igång med brain breaks, säger Gustaf Andersson, strategisk utvecklare på elevhälsan i Helsingborg.”
Läs hela reportaget här.