PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

måndag 13 november 2017

Jesper Fritz om Bunkefloprojektet på Tyngre.se.

Bunkeflomodellen, Seinäjokimodellen, Napervillemodellen osv. Det finns flera bra exempel på skolor som arbetar strukturerat med mer daglig rörelse och idrott & hälsa. Tyngre.se har genomfört en bra podd med Jesper Fritz, PhD, som berättar om sin avhandling på det så kallade Bunkefloprojektet. Idrott varje dag på schemat gav starkare och smartare barn.
I Bunkeflo införde man mer idrottstimmar, dvs en mängdökning (200 minuter idrott/vecka jämfört med 60) under hela grundskolan. Man ökade mängden idrottslektioner med 330% jämfört med regeringens nya beslut om 100 timmar mer idrott i grundskolan, som innebär +20%.
Det unika med Bunkefloprojektet var att man mätte "behörighet till gymnasiet och betygssnitt", vilket är det som räknas i samhällets. Idrott varje dag gav fantastiska resultat både fysiskt och akademiskt. Pojkarna förbättrades mest och de som hade daglig idrott höjde sina betyg i flest ämnen, och gick från medel- till högpresterande.
Bunkeflomodellen är enkel. Daglig idrott & hälsa. Med utbildade idrottslärare. Det är inte svårare än så. Lyssna på den utmärkta podden här.


Läs även artikeln i Sydsvenskan med Jesper. "Pojkarna är förlorare i den nedmonterade skolidrotten. Unik forskning från Malmö visar med tydlighet behovet av att röra på sig varje skoldag. ”Vi har nu ett starkt vetenskapligt underlag att rekommendera daglig idrott i grundskolan”, säger Jesper Fritz.