PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

fredag 3 november 2017

Vad är bevisat?

Vad finns det för bevis? Det är i den särklass vanligaste frågan jag får. Fysisk aktivitet påverkar alla tankemässiga förmågor så som uppmärksamhet, koncentration, arbetsminne, självkontroll, exekutiva funktioner, IQ, kreativitet, stress, ångest, depressioner, åldrande, alzheimer, Parkinson, neuroplasticitet, hjärnhälsa, belöningscentrum mm? Skapar fysisk aktivitet nya hjärnceller och stärker det kontakten mellan olika hjärnområden?
Är det sant? Vad är hitte-på? Vem går det att lita på?
Vad är bevisat?
Behövs det mer forskning och beprövad erfarenhet?
Var hittar ni den bästa forskningen?
Vad är tveksamt? Vad är missförstånd och "fake news"?
Vad säger hjärnforskarna och de ledande experterna?
Går det att lita på skolornas egna icke-vetenskapliga projekt och resultat? Säger eleverna det de tror lärarna vill höra?
Vilken typ av rörelse ger bäst resultat?
Går det att dra generella slutsatser?
Varför har inte alla skolor och företag massor av fysisk aktivitet om det ger enorma effekter?
Ska skolor verkligen minska ner på ämnen som matematik och vara fysiskt aktiva?
Är fysisk aktivitet slöseri med tid?
Vad är Brain Power och the body-mind connection? Hur hänger kropp och hjärna ihop? The Body-Brain System ger fler svar än de flesta anar.

Vill du veta mer om hur fysisk aktivitet påverkar hjärnan och hur det påverkar olika förmågor så kontaktar du arne.kastenbom@helsingborg.se eller ring +46733207975. Jag har föreläst på nationella konferenser om fysisk aktivitet, för skolor i Sverige och Danmark, små och multiinternationella företag, elevhälsan, förvaltningar, föräldrar, föreningar, skolledare, SVT Kunskapskanalen mm. Flera har startat mycket framgångsrika projekt och arbetssätt. Vi var bland de första som startade pulsträning kopplat till inlärning i Sverige och Europa, och kan redogöra om resan som idag exploderat i Sverige. Jag har givetvis besökt Naperville Central High School och kan med en stor portion ödmjukhet och en gnutta stolthet säga att jag har världens bästa nätverk med tex Paul Zientarski, Dr John Ratey, professor Torkel Klingberg mfl. Kan det bli bättre?
Den närmsta tiden är jag fullbokad men tveka inte att höra av dig.