PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

söndag 13 januari 2019

Hur stoppar du en lavin? Hur ändrar du på beteende och attityder?

Hur stoppar du lavinen av stillasittande, fysisk inaktivitet, dåliga matvanor, överdriven skärmtid, psykisk ohälsa, diabetes, övervikt, sömnproblem och ojämlik hälsa?
Hur ändrar man på invanda negativa beteenden? Om det fanns ett enkelt svar så hade man fått nobelpriset. Men det är just vad nudging har fått!
Enkla nudges gör det rätt för barn, ungdomar och vuxna att välja rätt. Designa valsituationer som förbättrar hälsa och en positiv livsstil. Puffa eleverna/personer till bra beslut! Mänskliga svagheter som grupptryck, lathet, bristande självkontroll, snabba kickar mm styr våra handlingar. President Obama instiftade 2015 en puffenhet som rapporterade att de klarade av att ändra människors beteende. De fick tex fler ungdomar från socioekonomiskt svaga områden att välja högre utbildningar. Hur då? Bland annat via nudges/knuffar via email och genom att ändra förvalsalternativen på blanketterna. En del menar att det handlar om att manipulera människor, men Richard Taylor menar att det ska hjälpa människor. Omvärlden gör det svårt att ta rätt beslut. I synnerhet för ungdomar. Det finns många lockelser för belöningscentrumet i hjärnan. När det handlar om nudging så finns valfriheten kvar, men du hjälper eleven/personen att göra hälsosamma val.
Läs gärna Thalers bok: Nudge: Improving Decisions About Health, Wealth, and Happiness.
Där finns många tips och inspiration om hur man kan designs verkligheten/skolan för bättre hälsa och
välmående.

Några klassiska exempel:
Till exempel handlar det om att erbjuda mindre lunchtallrikar för att minska risken för matsvinn. Det kan också vara ett streck i en cykelbana som ska leda cyklisterna till cykelparkeringen. Fler cyklar om man gjort förändringar i den fysiska miljön. På ett hotell satte de upp meddelande om att de flesta kunderna återanvänder handdukarna. Det minskade tvätthögen betydligt. Man uppmärksammade helt enkelt kunderna om den sociala normen.
Trodde du att den vegetariska lunchen var ditt eget val? Eller att du slängde skräpet i papperskorgen för att du månar om miljön? Det är långt ifrån säkert. Du kan ha varit utsatt för en nudge. På min skola provade personalen att ställa salladsbordet först, vilket resulterade i att eleverna åt betydligt mer grönt! Eftersom vi ofta är bekväma och är trogna våra vanor, så kan vi behöva hjälp att ta bra beslut. Vi människor verkar motiveras att fatta bättre beslut om andra ser vad vi gör. Ett annat exempel är att alternativet vegetariskt måltid är förvalt när deltagare ska anmäla sig till en konferens. Betydligt fler kommer att äta vegetariskt på den konferensen! Förval är oerhört kraftigt! Skrämmande kraftfullt!

Gör det lättare att äta nyttigt, att röra på sig mer, att umgås osv. Om deltagarna blir bjuden på nyttigheter när de kommer, så kommer det att påverka vad de äter senare. Anslag som ”kockens rekommendation”, ”dagens special”, ”smart val”, placering, färger, ljus mm påverkar besluten.
Det finns skolor som fått högre närvaro genom att arbeta med nudges.
Fysisk aktivitet då? Finland är ett föregångsland som inspirerar skolor runtom i Sverige. Aktiva raster. Aktiv skoltransport. Daglig rörelse. Aktiva klassrum. Deras nationella satsning ”En skola i rörelse” har gett resultat. De har numera vänt den stillasittande trenden och rapporterar en ökning av rörelse och fysisk aktivitet. Nationellt. Det finns många bra exempel på hur man kan arbeta strukturerat på organisation-, grupp- och individnivå.
Se några inspirerande exempel här.
VILL DU VETA MER OM HUR DU KAN STOPPA LAVINEN?
Hur ändrar du uppfattning om att ändra beteende?
Kontakta PULS+.
Vi kommer till er med konkreta exempel och knuffar igång ett utvecklingsarbete anpassade efter era elever, personal och förutsättningar.