PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

måndag 27 maj 2019

Många obesvarade frågor angående fysisk aktivitet och hjärnan,

Forskning om sambandet mellan fysisk aktivitet och barns hjärnor, kognition, lärande och akademisk prestation har vuxit under de senaste tio åren. Ändå är många frågor obesvarade. Vi behöver veta mer om vilka typer av fysiska aktiviteter, i vilken dos och varaktighet mm.
Det man forskat mest på är pulshöjande aktivitet, men det utesluter inte att tex styrketräning, balans, motorik mm påverkar hjärnans funktion. Ingegerd Erikssons studier om motorikens betydelse känner de flesta till, men finns det evidens för att elever med bra koordination och motorik får bättre betyg? På senare tid har forskare påpekat att det saknas bra interventionsstudier på barn.
De systematiska översikterna är olika.
Vad är det för skillnad på de här två? En är negativ och en positivare.

A. Do changes in cardiorespiratory fitness resulting from physical activity interventions impact academic performance and executive function in children and adolescents? A systematic review, meta-analysis, and meta-regression.

B. Effects of physical activity interventions on cognitive and academic performance in children and adolescents: a novel combination of a systematic review and recommendations from an expert panel.

Det hindrar inte att skolor fortsätter arbeta med rörelsesatsningar! Det kan ha större betydelse än vad de flesta tror med många unika effekter. Men inget mirakelmedel. Ett tips är att läsa på och vara trovärdig. Vill du veta mer om det vetenskapliga stödet? Kontakta PULS+.