PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

måndag 23 september 2019

It takes a village to promote physical activity and a health lifestyle!

Ensam är inte stark. Det krävs mer. Det krävs att hela samhället engagerar sig för att främja rörelse, fysisk aktivitet och en hälsosam livsstil. Även om individen och en bra skola inser fördelarna så påverkas beteendet av andra faktorer i hemmet och samhället. Är det ens möjligt?
En studie i USA säger att ”School providing strategies for parent engagement around student physical activity and nutrition may increase parent engagement overall and improve adolescent and school-related outcomes.”
Jag har själv föreläst för föräldragrupper som arbetar för bättre kontakt mellan hem och skola. Intresset för hälsosamma och aktiva barn finns hos alla.

Studien heter ”It Takes a Village: Promoting Parent and Family Education on Healthy Lifestyles for Minnesota Secondary Students.”