PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

lördag 13 juli 2019

Varför går forskningen isär om skärmtid?

Debatten om skärmtid fortsätter i rasande fart. Forskarna är inte eniga.
Vissa menar att hjärnans utveckling hotas och att appar är djävulens påfund. Andra menar att man tvärtom mår bättre av 2-3 timmars mobilanvändandet och att unga kan använda mobilen upp till 63 (!) timmar per dag utan att det påverkar ungas välbefinnande. Ja du läste rätt - 63 timmar/dag.

En forskare säger att på hennes arbetsplats menar man att det är riskfritt att använda mobiler och skärmar, men att nyheterna på kvällen säger tvärtom.
En stor studie på 17,000 ungdomar framställs som studien som har alla svar - skärmtid är inte orsaken till att allt fler unga drabbas av psykisk ohälsa.
Bloggen har skrivit om Anders Hansens bok Skärmhjärnan, Torkel Klingbergs debattinlägg, WHOs omdebatterade riktlinjer för skärmtid hos små barn (trots brist på evidens), Nutleys kritik mot tech-bolagen, ny forskning som indikerar att hjärnbarken hos barn tunnas ut, beteendeforskning, belöningssystemet och dopaminkickarna, överbelastning av hjärnan vilket medför sämre förmåga att fokusera, minnas och lära sig saker, larmet om den sk popcornhjärnan och kritiken mot den, forskning som visar på positiva effekter mm.

Sociala medier ger en onyanserad bild. Det hjälper inte att bara ropa VARG! Det blir inte mer sant för att man använder versaler, stora ord och starka färger i sociala medier och marknadsföring. Ord är makt. Använd dem nyanserat och med omtanke.
Att bara hävda och propagera ut en teori är inte trovärdigt. Men att överdriven och störande skärmtid i skola och hem ställer till det för många behöver man inte vara raketforskare för att fatta, men hur påverkar det våra hjärnor, beteende, känslor, välmående, sömn, vänner, fysiska aktivitet? Varje timme bakom skärmen tar tid från något av det.

Läs ett bra reportage med hjärnforskaren Nutley om forskningsläget här. Hon poängterar det bloggen brinner för, nämligen en helhetsbild och att fysisk aktivitet och sömn är viktigt för hjärnans förmåga och utveckling!
Läs ett reportage med Amy Orben här, som menar att skärmtid inte är anledning till psykisk ohälsa mm.