PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

tisdag 11 juni 2019

Stor okunskap om tonårshjärnan på svenska skolor?

Vad vet vi om tonårshjärnans sociala, kognitiva och neurala utveckling?
Hur designar man skolor och undervisningsmiljöer för att optimera de exekutiva funktionerna?
Är din skola och undervisning hjärnsmart?
Ett råd är att investera i de exekutiva funktionerna och att tex ta det aktiva klassrummet till nästa nivå där miljön, undervisningen och inlärningen utformas för att stärka positiva känslor, hälsa, välmående och inlärning. Självkontroll, multitasking, skifta fokus och arbetsminne är viktiga funktioner och förmågor för oss alla. Hur arbetar du med det på din skola?
Alla som arbetar med ungdomar borde känna till vilken enorm förändring som pågår i tonårshjärnan. Det är närmast tjänstefel att inte veta, eftersom det är en grundförutsättning för att bygga en hjärnsmart skola och undervisning.
Första steget är att ta steget utanför skolan. De viktigaste grundstenarna hittar du i hemförhållandena vuxenrelationer och i trygghet. Höga förväntningar, social trygghet, kärlek och positiva känslor är några exempel och skolan måste få föräldrar engagerade även under tonåren. Det stärker de exekutiva  funktionerna och skolresultat. Duktiga lärare kan göra skillnad, men aldrig ersätta föräldrarnas roll.

Hjärnforskare menar att tonårshjärnans obalans (i mognad) peakar i 14-årsåldern.
Vad kan skolor göra?
Vad kan läraren göra?
Hur ser en hjärnsmart skola ut?
Vad stärker tonårshjärnan?

Boka en föreläsning via Arne.kastenbom@gmail.com