PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

tisdag 7 maj 2019

SVT: Emma Frans slår hål på myterna: Så mycket skärmtid är dåligt .

Skärmtid, popcornhjärnan och skärmhjärnan diskuteras flitigt och det framförs krav på mobilförbud i skolan osv. Vad är sant och vad är myt? WHOs nya rekommendationer som jag skrev om tidigare är inte vetenskapligt belagda, utan bygger på försiktighetsprincipen. Rekommendationerna ska därmed tas med en nypa salt. Som vanligt ska man ha kunskap och inte bygga sin uppfattning på rubriker och diskussioner i kaffesoffan.
Se SVT-inslaget här.