PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

tisdag 23 april 2019

Norsk studie: To timer ekstra fysisk aktivitet og kroppsøving i uken kan gi flere positive effekter for barns fysiske og psykiske helse.

Norska idrottshögskolan mfl har genomfört studien School in motion, som visar att mer fysisk aktivitet stärker hälsa och lärandet. Den är genomförd på 2000 elever på 29 skolor och de använde sk accelerometer för att mäta rörelsen objektivt. De fick två timmar mer fysisk aktivitet/vecka under ett år. Liknande studier har inte gett några resultat. I den här studien genomfördes nästan 80% av den fysiska aktiviteten, vilket är en bra siffra. Det visade sig att eleverna rörde sig 6-8 minuter mer i medel- och högintensiv zon varje dag. De små ökningarna gav positiva resultat, och deltagarna hade tex 1-3 poäng mer på de nationella proven.
Forskarna såg även förbättring i inlärningsmiljö mm.

”Hovedfunn:
To timer ekstra fysisk aktivitet og kroppsøving har effekt på læring.
Effektene av økt fysisk aktivitet avhenger av hvordan den gjennomføres.”

”Mer aktivitet gir fart i læringen.
Skoleungdom som får røre seg mer, lærer bedre. Mer fysisk aktivitet betyr bedre læringsmiljø; det slår til og med ut på nasjonale prøver. Bare noen minutter ekstra med skikkelig aktivitet hver dag, er nok.”
”Dette kan tyde på at aktivitet har best virkning om den er av en viss intensitet. Det var hos disse ungdommene at alt ble bedre - både læring, læringsmiljø, fysisk form og aktivitetsnivå.

Läs även mer på regeringen.no. Intressant läsning!
Studien här!