PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

tisdag 18 september 2018

Fysiskt pulshöjande träning ger effekt på mycket. Men ger det verkligen effekt på inlärning?

Forskare på GIH menar att det inte finns belägg för att pulsträning ger effekt på inlärning hos barn. De menar att det finns för få bra studier och att det måste genomföras mer kvalitativ forskning, Även Dr Charles Hillman uttrycker sig försiktigt. Dr Ratey som inspirerat många av oss säger att "exercise creates new nervecells, not new learning". Va?
Det gäller att inte blanda ihop äpplen och päron. Blanda inte ihop hjärnhälsa, kognitiva funktioner, exekutiva funktioner, hjärnans struktur, akademisk prestation och inlärning! Var påläst. Var trovärdig.