PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

söndag 25 februari 2018

"Det är en nationell katastrof"

HD/Sydsvenskan skriver om att "Barn med diagnoser hamnar i kläm".
De mår dåligt i skolan. Stor oro inför skolstarten. Föräldrar ger nästan upp. Svagt ekonomiskt stöd till särskilda anpassningar. Bristande stöd i skolan.Ständig motvind. Ingenting händer. Förutom att eleven slutar gå till skolan. 50% av barnen med npf har inte godkänt i kärnämnena. Avhopp. Hemmasittande. De senaste åren har många saker blivit sämre. Det liknar närmast en nationell katastrof. Pendeln med inkludering har slagit över för långt.
Det är ett bra reportage om hur det ser ut för barn och ungdomar med särskilda behov. Ca 1% av svenska befolkningen har autism och ca 5% har adhd. Många med npf har svårigheter socialt, med impulskontroll och i samspelet med andra människor, inlärning, minne, motorik, stress, ångest, depressioner och förmågan att uttrycka sig i tal och skrift.
Tips:
Skolverket har startat en specialpedagogisk utbildning för alla lärare. Den har fått viss kritik att för att den inte fokuserar tillräckligt på npf.
Arbeta med struktur, tydlighet och uppgifter med givna svar.
Särskilt stöd och anpassad undervisning och skoldag.
Inkludering med kvalitet.Många vet inte vad inkludering innebär.
En annan bra form när inkludering inte är optimalt, tex mindre grupp.
Bemötande.
Bygga in retreat.
"Barn med adhd har ofta svårt att sitta still och rör sig ofta i klassrummet. Nu visar en studie att rörelsen i själva verket hjälper barnen att koncentrera sig och klara av svåra uppgifter, skriver SVT Nyheter."
Skolan måste kunna ta hänsyn till barns olika kognitiva förmågor, enligt forskare från Göteborg. Hur många skolor gör det?