PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

lördag 6 januari 2018

Dansk studie om ”aktiva klassrum” visar på positiva resultat.

Jag skrev om den här studien för nästan ett år sedan, men tar upp den igen eftersom en av forskarna från Köpenhamns universitet kommer till Sverige för att föreläsa om grovmotorisk rörelse i klassrummet kan gynna inlärning i matematik? I länken ovan finns även ett läsvärt reportage om studien och aktiva klassrum. Enjoy!
Vi pratar alltmer om aktiva klassrum idag och det är givetvis intressant att veta om det ger någon effekt på inlärningen. Jag deltar själv i en studie med pulsövningar i klassrummet där ett par hundra trettonåringar från fem grundskolor i Helsingborg deltar. Spännande.
Den danska studien bestod av 165 st 7-åringar och den pågick i åtta veckor och visade att små barn kan förbättra inlärning i matematik om de har ett aktivt klassrum med grovmotoriska rörelser.
Ingegerd Ericsson, som föreläser på den nationella konferensen 2018 i Stockholm, är en av våra stora experter om motorisk utveckling och det ska bli intressant att få höra vad hon anser om dessa nya forskningsrön. Jag har själv haft Ingegerd som bollplank och rådgivare i Puls+. Läs mer om hennes arbete om Bunkefloprojektet, MUGI mm här.
En aktiv hälsofrämjande skola gynnar barn och ungdomar. En elev som mår bra har möjlighet att prestera bra. Oavsett så vinner alla något. En win-win-situation för alla är också en skola för alla.
En vanligare syn i framtidens skola? Bilden tog jag på en matematiklektion i Naperville där de brinner för "moveandlearn". Deras elever är bland de bästa i USA. Fantastiskt!