PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

lördag 6 januari 2018

Aktiva klassrum - framtidens klassrum?

I filmen ser ni en klass från Naperville Cemtral High School ha matematiklektion. David Sladkey är en pedagog utöver det vanliga. Han arbetar strukturerat med inlärning och får eleverna att röra på sig i klassrummet utan att tappa fokus och koncentration på uppgiften. Det är faktiskt tvärtom! Rörelsen ger ökad uppmärksamhet under hela lektionen, eleverna känner att de äger matematikproblemet, motivationen ökar, studieron ökar och han får eleverna att prata matte. Det ökar möjligheten att eleverna pratar matematik efter lektionen. It's awesome! David tycker själv att det är viktigt att eleverna gillar lektionen. Jag blir imponerad när han använder flera pedagogiska hjärnstarka knep utan att eleverna märker det. Hans elever var lika koncentrerade första lektionen som den sista. Otroligt. Jag har varit lärare i 28 år och sett många duktiga pedagoger. David är den bäste jag sett och det värmer mitt lärarhjärta. Jag vill vara en av hans elever...
Flera skolor inspireras att inför aktiva klassrum i Sverige. Själv har jag äran att träffa flera av Helsingborgs bästa matematiklärare i vår vetenskapliga studie. De får eleverna att genomföra en sju minuter lång pulshöjande aktivitet i början av varje matematiklektion. Pulsträningen förbättrar inte matematikresulatten i sig själv, utan det gör de duktiga mattelärarna! De är enormt viktiga! Vill du boka en föreläsning om pulsträning, aktiva klassrum och aktiv pedagogik så kontaktar du Arne.kastenbom@helsingborg.se. Det är framtidens skola!