PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

tisdag 24 oktober 2017

Seinäjoki-modellen ger anmärkningsvärda resultat.

Aktuellt uppmärksammade ”Seinäjokimodellen” i ett långt inslag idag och resultaten är anmärkningsvärda. Man har nämligen fått kurvorna för barnfetma att vända neråt. Resultaten har gjort Seinäjoki till en internationell förebild i synnerhet efter att WHO skrivit om projektet, som startade 2013. Man har bl.a. gjort om schemat så att alla får minst 50 minuter rast/dag, där eleverna kan välja mellan en rad olika aktiviteter. Man använder det statliga programmet ”Skolor i rörelse” som ger inspiration till att skapa aktiva klassrum, minska stillasittandet, lektionssalar möblerade med stå-bord och aktivitet, aktiv pedagogik osv. Det finns verkligen många fantastiskt bra metoder som gynnar både hälsa och inlärning.
Hur mycket rör sig en elev på högstadiet i Seinäjoki? 10-15 timmars rörelse varje vecka för en vanlig elev.
Daglig rörelse, aktiva klassrum, aktiv pedagogik och bra kost står i centrum. Nyttigare mat, inga läsk och godis och inga mobiler under skoldagen låter som en dröm i mina öron. När tar stadsfullmäktige ett sådant beslut hos oss? Var 5:e pojke och flicka i Sverige har övervikt och fetma, diabetes typ 2 kryper ner i tidiga tonåren, så det borde vara otroligt intressant att lära sig av projektet i Finland.