PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

lördag 21 oktober 2017

Örjan Ekblom, doktor i fysiologi på GIH, om fysisk aktivitet och inlärning.

Vad säger Örjan Ekblom om fysisk träning och inlärning? Ska skolorna lyssna på vad kanske landets största expert säger? Vill du veta mer, så anmäler du dig till den nationella konferensen om fysisk aktivitet 2018 den 5-6/2 i Stockholm. Två fullspäckade och intressanta dagar om fysisk aktivitet!

Från Örjans program:
Finns det vetenskapligt stöd för att det fysiska aktivitetsmönstret eller konditionen förbättrar kognitiva funktioner, så som inlärning, mående eller sömn?

  • Har det fysiska aktivitetsmönstret eller konditionen hälsofrämjande konsekvenser på mående, sömn och inlärningen?
  • Finns det några fördelar med pulsträning avseende kognition, mående och sömn?
  • Kan ökad rörelse eller förbättrad kondition förbättra elevens tolerans mot stress och dämpa stressreaktioner?