PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

tisdag 3 oktober 2017

Hjärnforskare kritisk till nya lärarideal: ”Sorgligt”

"Har man inte en korrekt process från början, då bygger man en dålig skolmiljö".
Hjärnforskaren Martin Ingvar är idag kritisk mot hur det fungerar på många svenska skolor. Arbetar man verkligen på rätt sätt? De grundläggande processerna måste vara korrekta innan man fortsätter bygga och utveckla skolan. Jag kan hålla med om att man ofta glömmer bort att arbeta med struktur, koncentration, uthållighet, arbetsro, fysisk aktivitet, livsstilsfrågor, motivation mm. Jag föreläser alltid om hjärnans belöningscentrum. Man kan bygga en dålig skola en gång, men att göra det år efter år visar på okunskap och dumhet. Det ser givetvis inte ut så här i varje klassrum i Sverige, men det är ändå tänkvärt. Sunt förnuft och metaanalyser visar att läraren är den viktigaste faktorn för inlärning. Det behöver man ju inte vara hjärnforskare för att fatta. Lästips: Hjärnkoll av Martin Ingvar och Gunilla Ed.