PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

måndag 3 april 2017

En helhetsbild över Naperville, Illinois, regionen mm.

Under studiebesöket i Naperville besökte jag flera skolor i distriktet och jag fick förmånen att delta  i den årliga konferensen, döpt efter pionjären Phil Lawler, med 1400 besökare. Föreläsarna kom från hela landet och Kanada, och det gav mig en bra bild över hur man arbetar med idrott och hälsa i hela regionen och olika ställen av Nordamerika. Det som slår mig är att de ligger väldigt långt före oss när det gäller att ta in forskning, teknik, kvalitet och skapa förutsättningar för att bedriva undervisning. Illinois ligger i framkant med idrott varje dag och de har nära till högkvalitativ forskning med bla Dr Hillman mfl. Konferensen hade ca 30 olika föreläsare och jag kunde välja bland forskare, professorer, studier, pulsprojekt, aktiva klassrum, att utöva idrott med kvalitet och bygga från grunden, motorik, olika praktiska pass mm. Jag valde två ambitiösa pulsprojekt där man mäter förändringarna med stora resurser. En av skolorna hade pulspass efter skoltid, och hölls av en idrottslärare och doktorand, och de visade fina resultat. Jag lyssnade på ett kanadensiskt projekt där man även mätte koncentration och reaktionstider med avancerad utrustning, som bla används efter hjärnskakningar.
Flera skolor ingår nu i vårt nätverk och det ska bli spännande att följa deras arbete. Flera besökare tog selfies och hade frågor till Paul Zientarski, som är ett aktat namn. Professor Dale hade en fantastisk föreläsning om hur man ska mäta puls och varför man ska göra det i skolan, och det gav mig en bra helhetsbild. Han lovade att jag skulle få hans presentation. De använder förresten Polars utrustning när de forskar, vilket säger en hel del om kvaliteten. Alla verkar använda sig av teknik och IT i idrottsundervisningen, och fysisk aktivitet och hur det påverkar hjärnan går som en röd tråd. De ligger långt före oss på flera plan. Efter konferensen bjöd man utvalda på lunch av absolut högsta kvalitet och Paul gav mig möjlighet att mingla och prata med professor Dale från Univerity of Illinois, en doktor som arbetar med aktiva klassrum mfl. Trots att de ligger i framkant i världen så finns det en viss oro om försämringar i och med nytt politiskt styre i USA. Det är en ständig kamp även för dem. Ingenting kommer av sig själv utan det gäller att gå utanför sin comfort zone och göra skillnad. Vill du veta mer om Naperville och Illinois så kontaktar du Arne.kastenbom@helsingborg.se.