PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

onsdag 6 april 2016

Den kvalitativa mätningen har startat.

Idag började den kvalitativa mätningen. Marie Lindgren och Helen Holm intervjuar eleverna i smågrupper, och mätningen ska visa vad eleverna tycker om de olika momenten i pilotprojektet. Det handlar om motivation, om de känner någon skillnad i arbetssätt, arbetsro, koncentration mm. Subjektiva värderingar kan vara svåra att tolka och det gäller att eleverna vågar vara öppna och ärliga i smågrupperna.
Marie och Helen gör detta som sitt examensarbete på Malmö Högskola, och det ska bli intressant att jämföra dessa svar med den kvantitativa mätningen i maj.


Detta ger oss nyttig feedback och vi kan på sätt förbättra projektet på bästa sätt.