PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

torsdag 18 augusti 2016

En minianalys av Puls+ 2015/16

Vår förhoppning var att kunna presentera resultat redan efter första året.
Resultaten i matematik har blivit bättre. Det går att se en förbättring på problemlösningstesten. Korrelation uppgår till 0,71 (där 1 motsvarar fullständig korrelation). För att kunna dra några slutsatser om vad det beror på krävs mer data, både av kvantitativ och kvalitativ art. Problemlösningsförmågan är ett bekymmer inom matematiken och det är mycket glädjande att projektet visar på förbättringar inom detta område.
Bortfallet av kontrollgrupp kunde vi inte förutse. För att öka måluppfyllelsen för kontrollgruppen satte skolan in extra resurser i form av en speciallärare på varje matematiklektion under vårterminen. Kontrollgrupperna var dessutom avsevärt färre, vilket innebar att de hade två lärare på ca 12-13 elever. Kontrollgruppen deltog även i ett ämnesöverskridande projekt där matematik, svenska och yrkesämnet arbetade ihop för att höja gruppens resultat och i vissa fall hade kontrollgruppens 27 elever 4 lärare på samma lektion. Jämför detta med försöksgruppen där matematikläraren hade alla 24 elever själv. Den ena försöksgruppen hade också matematiklektionerna väldigt sent/sist på dagen vilket matematikläraren uppfattade som negativt ur inlärningssynpunkt. Vi kan inte dra några slutsatser utifrån detta. Grupperna är tyvärr inte jämförbara.
En korrelationsanalys visar att höga värden för närvaron på matematiklektionerna hänger ihop med höga antal godkända pulspass. Med andra ord, de som presterat högt på pulspassen (antalet godkända pulspass) har hög närvaro på matematiklektionerna. Den visar också att korrelationen mellan problemlösningstest 2 och resultat på nationella provet i Ma1A är ganska stark.

Det var svårt att få in totalpoängen på de nationella proven i årskurs 9. Flera skolor hittade inte proven trots att de enligt skollagen ska arkiveras i flera år. 
Vi håller just nu på med vår utvärdering, som ligger till grund för hur vi fortsätter Puls+ 2016/17. Enligt vår analytiker, som inte var med i planeringen av förra årets pilotprojekt, så går det att göra något mer strukturerat kommande år. Mätandet av samband är mycket komplext, men vi tycker det är intressant att utveckla en mätmetod som går att använda i skolans och inlärningens värld. Inför HT16 blir det därmed centralt att tänka igenom hela upplägget, och vad som ska mätas och när, om den här typen av projekt ska gå att utvärdera på ett tillfredsställande sätt. En förutsättning är att vi har det klart för oss vad det är vi vill åstadkomma, hur vi ska göra detta, och vad för data vi ska samla in.

Det är viktigt att poängtera att Puls+ inte är ett forskningsprojekt. Vår tanke är att ta in aktuell forskning om fysisk pulshöjande aktivitet och inlärning, och se om vi kan se förändringar med våra elever och våra förutsättningar. Den moderna hjärnforskningen visar att motion och träning får fullständigt ofattbara effekter på hjärnan.  Under hösten -16 kommer Anders Hansen, överläkare, psykiatriker, författare av böckerna ”Hälsa på recept” och ”Hjärnstark” och expert på Vetenskapens Värld och Vardagspuls, till Helsingborg. Han kommer att presentera all aktuell forskning och vad som verkligen är bevisat. Puls+ vilar på en vetenskaplig grund.

Vi tar lärdom och utvecklar pulsprojektet. Fortsättning följer och resan har bara börjat.



Klass

ProblemlösningSEP

ProblemlösningMAJ

EE

Mean

1,98

4,03

N

42

39

Std. Deviation

1,867

2,497



Correlations
Pulspass (max 79)
Närvaro
ProblemlösningMAJ
NPMA1
Pulspass (max 79)
Pearson Correlation
1
,709**
,099
,165
Sig. (2-tailed)
,000
,549
,329
N
39
39
39
37
Närvaro
Pearson Correlation
,709**
1
,248
,011
Sig. (2-tailed)
,000
,050
,934
N
39
66
63
61
ProblemlösningMAJ
Pearson Correlation
,099
,248
1
,600**
Sig. (2-tailed)
,549
,050
,000
N
39
63
63
61
NPMA1
Pearson Correlation
,165
,011
,600**
1
Sig. (2-tailed)
,329
,934
,000
N
37
61
61
61
**. Correlation is significant at the 0.01 level (2-tailed).