Vår förhoppning var att kunna presentera resultat redan
efter första året.
Resultaten i matematik har blivit bättre. Det går att se en
förbättring på problemlösningstesten. Korrelation uppgår till 0,71 (där 1
motsvarar fullständig korrelation). För att kunna dra några slutsatser om vad det beror på krävs mer data, både av kvantitativ och kvalitativ art. Problemlösningsförmågan är ett bekymmer inom matematiken och det är mycket glädjande att projektet visar på förbättringar inom detta område.
Bortfallet av kontrollgrupp kunde vi inte förutse. För att
öka måluppfyllelsen för kontrollgruppen satte skolan in extra resurser i form av en speciallärare
på varje matematiklektion under vårterminen. Kontrollgrupperna var dessutom
avsevärt färre, vilket innebar att de hade två lärare på ca 12-13 elever.
Kontrollgruppen deltog även i ett ämnesöverskridande projekt där matematik,
svenska och yrkesämnet arbetade ihop för att höja gruppens resultat och i vissa
fall hade kontrollgruppens 27 elever 4 lärare på samma lektion. Jämför detta
med försöksgruppen där matematikläraren hade alla 24 elever själv.
Den
ena försöksgruppen hade också matematiklektionerna väldigt sent/sist på dagen
vilket matematikläraren uppfattade som negativt ur inlärningssynpunkt. Vi kan inte dra några slutsatser utifrån detta. Grupperna är tyvärr inte jämförbara.
En korrelationsanalys visar att höga värden för närvaron på
matematiklektionerna hänger ihop med höga antal godkända pulspass. Med andra
ord, de som presterat högt på pulspassen (antalet godkända pulspass) har hög
närvaro på matematiklektionerna. Den visar också att korrelationen mellan problemlösningstest
2 och resultat på nationella provet i Ma1A är ganska stark.
Det var svårt att få in totalpoängen på de nationella proven i årskurs 9. Flera skolor hittade inte proven trots att de enligt skollagen ska arkiveras i flera år.
Vi håller just nu på med vår utvärdering, som ligger till grund
för hur vi fortsätter Puls+ 2016/17. Enligt vår analytiker, som inte var med i
planeringen av förra årets pilotprojekt, så går det att göra något mer
strukturerat kommande år. Mätandet av samband är mycket komplext, men vi tycker
det är intressant att utveckla en mätmetod som går att använda i skolans och
inlärningens värld. Inför HT16 blir det därmed centralt att tänka igenom hela upplägget,
och vad som ska mätas och när, om den här typen av projekt ska gå att utvärdera
på ett tillfredsställande sätt. En förutsättning är att vi har det klart för oss
vad det är vi vill åstadkomma, hur vi ska göra detta, och vad för data vi ska
samla in.
Det är viktigt att poängtera att Puls+ inte är ett
forskningsprojekt. Vår tanke är att ta in aktuell forskning om
fysisk pulshöjande aktivitet och inlärning, och se om vi kan se förändringar med våra elever
och våra förutsättningar. Den moderna hjärnforskningen visar att motion och
träning får fullständigt ofattbara effekter på hjärnan. Under hösten -16 kommer Anders Hansen,
överläkare, psykiatriker, författare av böckerna ”Hälsa på recept” och
”Hjärnstark” och expert på Vetenskapens Värld och Vardagspuls, till
Helsingborg. Han kommer att presentera all aktuell forskning och vad som verkligen
är bevisat. Puls+ vilar på en vetenskaplig grund.
Vi tar lärdom och utvecklar pulsprojektet. Fortsättning
följer och resan har bara börjat.
Klass
|
ProblemlösningSEP
|
ProblemlösningMAJ
|
EE
|
Mean
|
1,98
|
4,03
|
N
|
42
|
39
|
Std. Deviation
|
1,867
|
2,497
|
Correlations
|
|
Pulspass
(max 79)
|
Närvaro
|
ProblemlösningMAJ
|
NPMA1
|
Pulspass (max 79)
|
Pearson Correlation
|
1
|
,709**
|
,099
|
,165
|
Sig. (2-tailed)
|
|
,000
|
,549
|
,329
|
N
|
39
|
39
|
39
|
37
|
Närvaro
|
Pearson Correlation
|
,709**
|
1
|
,248
|
,011
|
Sig. (2-tailed)
|
,000
|
|
,050
|
,934
|
N
|
39
|
66
|
63
|
61
|
ProblemlösningMAJ
|
Pearson Correlation
|
,099
|
,248
|
1
|
,600**
|
Sig. (2-tailed)
|
,549
|
,050
|
|
,000
|
N
|
39
|
63
|
63
|
61
|
NPMA1
|
Pearson Correlation
|
,165
|
,011
|
,600**
|
1
|
Sig. (2-tailed)
|
,329
|
,934
|
,000
|
|
N
|
37
|
61
|
61
|
61
|
**.
Correlation is significant at the 0.01 level (2-tailed).
|