PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

fredag 3 maj 2019

SvD: Så får du fart på lågaktiva barn.

SvD, som kritiserat pulsprojekt och Napervilles arbete, har publicerat en artikelserie om problemet med lågaktiva barn. Vad har SvD och deras experter för lösningar på barn och ungdomar som är inaktiva upp mot 70% av sin vakna tid?
Här kommer ett axplock från dom som vet (lite ironi):
1. Vi måste jobba på samhällsnivå, inte individnivå. Stadsplanering och vara utomhus.
2. Större skolgårdar och utflykter ger mer fysisk aktivitet.
3. Aktiva föräldrar får mer aktiva barn. Var aktiv med ditt barn.
4. Ha fler lektioner utomhus.
5. Utjämna socio-ekonomiska skillnader med aktiviteter tex på morgonen innan skolan börjar.
Inga nyheter, utan självklarheter för oss som arbetar med barn och ungdomar. Hoppas media och experterna kan påverka beslutsfattarna? Tills dess fortsätter fotfolket att arbeta med varje elev för bättre välmående, hälsa och inlärning. Givetvis måste man samarbeta för att lyckad på individ-, grupp- och organisation/samhällsnivå.
Morgonaktiviteterna som SvD tar upp som ett bra exempel är precis det de kritiserade som ovetenskapligt. Men det är en helt annan historia. Klart är att stillasittandet är ett problem och att det finns många förstå-sig-påare. Men det är färdigsnackat. Upp och hoppa! Nu är det handling som krävs.