”Det söktryck som barn- och ungdomspsykiatrin sviktar under hade kunnat undvikas genom vetenskapligt underbyggda förebyggande och hälsofrämjande insatser. För att läkarkåren ska kunna bidra till att vända ohälsotrenden krävs förtroendefullt samarbete med skolans professioner och vårdnadshavarna. Skolmyndigheterna bör inte exkludera utan välkomna skolläkare och andra medicinska professioner med kunskap och erfarenhet i det förebyggande hälsoarbetet.”
PULS+
PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.
Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.
Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.
Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.
PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.
Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.
Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.
måndag 13 maj 2019
Läkartidningen: Elever utan betyg och den ökande ohälsan hos barn och ungdomar är en tickande bomb.
”Det söktryck som barn- och ungdomspsykiatrin sviktar under hade kunnat undvikas genom vetenskapligt underbyggda förebyggande och hälsofrämjande insatser. För att läkarkåren ska kunna bidra till att vända ohälsotrenden krävs förtroendefullt samarbete med skolans professioner och vårdnadshavarna. Skolmyndigheterna bör inte exkludera utan välkomna skolläkare och andra medicinska professioner med kunskap och erfarenhet i det förebyggande hälsoarbetet.”