PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

måndag 15 oktober 2018

Konceptet "Physical literacy" – ett koncept och modell som kan vara nyckeln till rörelseglädje.

Physical literacy är ett koncept som ska stärka livslång fysisk aktivitet.
Begreppet nämns allt oftare och föreläsningarna blir allt fler. Man skulle kunna översätta det med "rörelserikedom" eller "rörelseförståelse". Se den korta videon, där den kanadensiska professorn Dean Kriellaar berättar om konceptet. Att träna i ett positivt socialt sammanhang kan vara helt avgörande för lusten att träna. "Physical literacy is the motivation, confidence, physical competence, knowledge, and understanding to value and take responsibility for engagement in physical activities for life." Kan en bred och väl utvecklad rörelseförmåga påverka fysisk aktivitet genom hela livet? Tanken är att aktivera människor och genom rörelseskolning öka kompetens och självförtroende hos barn, ungdomar och vuxna, så att de kan utöva en eller flera idrotter eller byta idrott eller motionsform när som helst under livsresan. Physical literacy är ett viktigt begrepp i förståelsen för hur vi kan öka den fysiska aktiviteten och att vi har ett gemensamt ansvar att sätta folk i rörelse för hälsans skull. Man betonar rötelseglädje, samverkan och samarbete för att lyckas.
Physical literacy omnämns i gymnasiets kurs Idrott & hälsa 1 (Kunskapskraven och Bedömningsstödet sid 9), där Skolverket skriver att det påminner mycket om begreppet kroppslig förmåga.