PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

måndag 15 oktober 2018

15 min LitPE varje morgon stärker inlärning?

Kan 15 minuter LitPE stärka inlärning? 15 min/dag i 12 veckor. Genomfördes på åk 2-6 varje morgon. De utgick från Zero Hour och LRPE på Naperville Central High School och modifierade det efter sina behov och förutsättningar. En skolmodell som kanske kan inspirera fler att ta steget? Gav det resultat? ”This class has gained national attention. The results have been remarkable: participants in the Literacy Physical Education (LitPE) class have improved at nearly five times the national average” (har ingen länk till hur mätningen genomfördes, och man får utgå från att de genomfört mätningen själv?).
“Literacy Physical Education is a program designed to help a specific grade level that is behind, based on the state wide reading assessment to each grade level standards. Our data shows that students who are in our 12 week class will more than double their peers and up to five the national average on the winter assessment.
“Students come to the gym every day, fifteen minutes for 12 weeks. The program begins in November and ends in January. Every lesson embeds fluency, comprehension and spelling into fun movement activities. Students in this class learn how to combat “learned helplessness” by the end of the 12 weeks. Students will use whiteboards, markers and towels as their learning tools. Paper and pencil is another option for you to use. Possibly iPads?