PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

onsdag 5 september 2018

Kan fysisk aktivitet stärka minnet?

PhycologyToday skriver en artikel om att fysisk aktivitet före inlärning stärker minnet. Det finns idag  mycket forskning om att fysisk aktivitet framförallt stärker hippocampus och prefrontala cortex. Inte nog med det. Även själva ”förbindelsen” mellan dessa områden stärks. Vad innebär det?
Att barn inte har vuxna hjärnor är självklart. Det går inte att dra slutsatser att barns hjärnor fungerar på samma sätt som på äldre och möss. Eller hur?
Studien som tidningen ovan hänvisar till är gjord på 24 st studenter och slutsatsen är att ”We provide robust evidence demonstrating that acute moderate-intensity exercise prior to memory encoding is optimal in enhancing short-term and long-term memory function when compared to no exercise as well as exercising during and after memory encoding”.
Artikeln hittar du här och forskningsrapporten här.