PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

onsdag 17 januari 2018

Finns det bevis för att vältränade presterar bättre än otränade?

Vad finns det för bevis för att vältränade ungdomar presterar bättre? När jag, 2014, frågade Dr Ratey så hänvisade han till den svenska mönstringstudien. Den är gjord på ett enormt stort materiel - 1,2 miljoner unga män. Den visar att det finns ett starkt samband mellan god kondition och högt IQ. För att stärka beviset så samlade man in data från 270000 bröder varav 2000 var tvillingar och 1500 enäggstvillingar. Enäggstvillingar brukar ligga nära varandra i IQ, men studien visade att brorsan med bäst kondition var smartast. De vältränade hade optimerat sin potential och vår tes att fysisk aktivitet stärker alla tankemässiga förmågor är bevisad av en stor studie. Ger pulsträning, i 65-80% av max, i de olika pulsprojekten, bättre kondition för alla? Svarar elever före pubertet på konditionsträning? Är eleverna tillräckligt motiverade? Hur många pass kondition varje vecka osv? En del pulsprojekt i skolan påverkar inte syreupptagningen nämnvärt utan handlar mer om att optimera hjärnan för inlärning. Det gäller att hitta rätt intensitet för att påverka koncentrationsförmågan, kreativiteten och minnet. Målet är att skapa BRAIN POWER! Läs mer här. Det finns många studier som bekräftar resultaten. En bra studie på 12.000 elever i Nebraska visade att vältränade presterar bättre i matte och språk än otränade.
Charles Hillman, a professor of kinesiology at the University of Illinois, är en av mina favoritforskare och jag återkommer till honom i en rad artiklar. En studie han deltog i visade att när eleverna testades i minne, som involverade en svårare typ av inlärning, så presterade de vältränade eleverna bättre! De vältränade kom ihåg 40% jämfört med 25% för de otränade.
 “Reducing or eliminating physical education in schools, as is often done in tight financial times, may not be the best way to ensure educational success among our young people (Hillman).”
Du hittar fler bra bevis på startsidan.