PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

tisdag 12 december 2017

Fysisk aktivitet och hjärnhälsa.

Jag föreläste nyligen om fysisk aktivitet och hjärnhälsa för ett av världens största företag. Det finns några få företag som arbetar strukturerat för att få hållbara medarbetare även ur ett hjärnperspektiv. Forskning visar att ett fysiskt aktivt liv främjar hjärnhälsa och att stressrelaterad mental ohälsa ökar pga av arbetsmiljö, en pressad livssituation och dålig livsstil.
Personer som har en fysiskt aktiv livsstil mår bättre och de har en bättre tankeförmåga. Alla företag vinner på att ta hand om sin välutbildade och kompetenta personal.

Jag fick fantastisk fin kritik från senaste föreläsningen för IKEA.
”Mycket bra, informativt, lättbegripligt och inspirerande!!! Det var på en jättebra nivå och jag tror att de flesta hängde med hela vägen. Någon fällde till och med en tår när han såg jämförelsen på den aktiva respektive den inaktiva hjärnan på barnet. Stort!”